Podręcznik startupu. Budowa wielkiej firmy krok po kroku. Steve Blank, Bob Dorf.

O autorach książki

Steve Blank to lider rozwiązań w zakresie rozwijania startupów i nauczania przedsiębiorczości. Jest autorem metodologi Customer Development, która stała się punktem wyjścia do utworzenia ruchu Lean Startup. Steve Blank wykłada na Uniwersytecie Stanforda, Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkley oraz Uniwersytecie Columbia. 

Bob Dorf jest przedsiębiorcą. Swoją pierwszą firmę założył w wieku dwudziestu lat. Potem założył sześć kolejnych. Bob Dorf prowadzi w Columbia Business School wykłady poświęcone modelowi Customer Development i skutecznemu budowaniu startupów. 

Zawartość książki 

Książka podzielona jest na trzy części. Pierwsza to wstęp zawierająca kilka słów wprowadzania do tematyki startupów, model Customer Development wraz z manifestem. Druga to omówienie tematyki rozpoznania rynku, a ostatnia to weryfikacja rynku. Nie zabrakło dodatków, list kontrolnych czy słowniczka.

Część pierwsza

  1. Przepis na katastrofę - startup nie jest małą wersją dużej firmy
  2. Drogra do objawienia - model Customer Development
  3. Manifest Customer Development
W ramach modelu Customer Development misją startupu jest nieustępliwe poszukiwanie jak najlepszej wizji i pomysłu oraz modyfikowanie wszystkich aspektów działalności, które zostały negatywnie zweryfikowane w procesie poszukiwania.

Część druga

  1. Wprowadzenie do rozpoznania rynku
  2. Rozpoznanie rynku, faza pierwsza - zdefiniuj hipotezy dotyczące modelu biznesowego
  3. Rozpoznanie rynku, faza druga - udaj się w teren i przetestuj problem: "Czy ludzi to interesuje?"
  4. Rozpoznanie rynku, faza trzecia - udaj się w teren i przetestuj rozwiązanie
  5. Rozpoznanie rynku, faza czwarta - zweryfikuj model biznesowy, a potem wykonaj zwrot lub kontynuuj pracę
Bardzo przyjemnie korzysta się z miękkich, ogólnych wskaźników sukcesu, problem jednak w tym, że rzadko pozwalają one ten sukces osiągnąć. Upewnij się, że wszystkie hipotezy zostały wzbogacone o jasne i wymierne wskaźniki kontrolne, nawiązujące do założeń modelu biznesowego.

Część trzecia

  1. Wprowadzenie do weryfikacji rynku
  2. Weryfikacja rynku, faza pierwsza - przygotuj się do sprzedaży
  3. Weryfikacja rynku, faza druga - udaj się w teren i sprzedawaj!
  4. Weryfikacja rynku, faza trzecia - opracuj pozycjonowanie produktu i firmy
  5. Weryfikacja rynku, faza czwarta - najtrudniejsze pytanie: wykonać zwrot czy kontynuować pracę?

Dodatki: Listy kontrolne, słowniczek, jak zbudować internetowy startup - krótki przegląd.

Bez względu na to, co zrobisz dalej, ukończenie weryfikacji rynku jest niezwykle istotnym elementem w życiu każdego startupu. Za Tobą długa i trudna droga.